K’s Jazz Days

K’s Jazz Days

ジャズを中心とした音楽と本の備忘録

Marilyn Crispell: Live in San Francisco (1990) 適当に買ってきたCDをテキトーに聴く仕事場の土曜日

Marilyn Crispell: Live in San Francisco (1990,Kyutai)
   1. Penumbra
   2. Zipporah
   3. When I Fall In Love
   4. Ruby, My Dear
   5. Misconception
   6. Tromos
   7. Dear Lord
   8. Encore
   9. Composition 136
  10. Wha's Nine?

今日はお休みの土曜日だけど、仕事場でごそごそ。そんな日は、音楽を聴きながらゆったりと時間を過ごしたい。随分な勢いでCDを入手、といってもジャズじゃなくてクラシックが多いのだけど、聴きそびれているものも少なからずある。という訳で、放置盤のひとつ、マリリン・クリスペルのLive in San Francisco を聴いてみる。そもそもマリリン・クリスペルを知らないのでwikiをチェック。

------------------------------------------

Marilyn Crispell (born March 30, 1947 in Philadelphia, Pennsylvania) is an American jazz pianist and composer.

Crispell studied classical piano and composition at the New England Conservatory of Music.[1] She has been a resident of Woodstock, NY since 1977 when she came to study and teach at Karl Berger's Creative Music Studio.[2] She discovered jazz through the music of John Coltrane,[1] Cecil Taylor and other contemporary jazz players and composers as Paul Bley and Leo Smith.

For ten years she was a member of Anthony Braxton's Quartet[1] and the Reggie Workman Ensemble. She has been a member of the Barry Guy New Orchestra as well as a member of the Henry Grimes Trio, the Europea Quartet Noir (with Urs Leimgruber, Fritz Hauser and Joe"lle Le'andre), and Anders Jormin's Bortom Quintet.

In 2005 she performed and recorded with the NOW Orchestra in Vancouver, Canada and in 2006 she was co-director of the Vancouver Creative Music Institute and a faculty member at the Banff Centre International Workshop in Jazz.

Crispell has performed and recorded as a soloist and leader of her own groups. She has also performed and recorded music by contemporary composers John Cage, Pauline Oliveros, Robert Cogan, Pozzi Escot, Manfred Niehaus and Anthony Davis (including his opera X with the New York City Opera).

In addition to playing, she has taught improvisation workshops and given lecture/demonstrations at universities and art centers in the U.S., Europe, Canada and New Zealand, and has collaborated with videographers, filmmakers, dancers and poets. She received a 2005 Guggenheim Fellowship.[3]
------------------------------------------

ふーん。カール・ベルガーとかアンソニー・ブラクストンとか、ボクがあまり興味のない人達の仲間か。レコーディングデビューが1997年だから、ボクがあまりフリージャズを聴かなくなった頃だから知らないわけだ。もともとがクラシックの人でジャズに転身...だから比較的新しいヒトだけど年齢的にはアレなのね,とかブツブツ勉強。なんとなくFree系のヒトでIn addition to playing, she has taught improvisation workshops and given lecture/demonstrations at universities and art centers というと、胡散臭さを感じちゃうなあ。

そんなお勉強はさておき、演奏なのだけど、Free系のヒトにしてはとても美音。よくピアノを鳴らしている。ただ何を聴けばいいのか、よく分からないのは、ブラックストンとかと同じ。教養的にインプロヴィゼーションをしている感じがとても気になる。音楽のde-constructionとか云ってそうで。セシル・テイラーのような破壊力がある訳でもないし。

という訳で、あまり建設的なお勉強にならなかった土曜日。だって、昔のブラックストンの曲なんて有機化合物の組成図みたいなイヤな感じだったからねえ。

ただマリリン・クリスペルのピアノの響きには良かったからもう少し聴いてみようかな、とは思ったのだけど。どなたか、お薦めをご存知ですか。